A Kálvária domb tövében fakadó forrás pedig akkor keletkezett amikor a király lováról leugrott és csizmája sarkai földet értek.
Mint minden szóbeszédnek, a „László legendának” is kell lenni alapjának. Ismerve a kor ipari, szállítási, közlekedési lehetőségeit, nehezen képzelhető el, hogy egy mocsaras vidék közepén, lakott területektől jelentős távolságra valakik kőből, téglából építkezzenek. Ezen a környéken még a módosabb épületek is többnyire fából, sárból készültek.
Szent László egyháza 1694-től rendelkezik papsággal. A ferencesek rendjéhez tartozó barátok, papok építették fel Búcsúszentlászló templomát, majd saját rendházukat, megóvva az utókornak a már akkor is több százéves kegykápolnát.
Páter Miholcsek Miklós házfőnök plébános 1944-ben vetette papírra ezek 250 éves történetét.
A török megszállók Zalából való kiűzetése után, 1694-ben a Veszprémi Püspök, Széchenyi Pál kérte fel a Szűz Máriáról elnevezett magyar ferences rendtartomány főnökét P. Mányay Domonkos főtisztelendőt Szent László egyházánál a lelkipásztori teendők ellátására. Akkoriban a kegykápolna gondozását a Szent Benedek harmadik rendjébe tartozó remeték látták el.
A szerzetesek munkához láttak, lecsapolták a dombok körüli mocsarakat, feltöltötték a lápot, kiirtották a bokros berket. Szegénységi fogadalmuknak eleget téve elsőként a templom építését kezdték meg. Kezdetben a környéken lakóknál húzták meg magukat, majd kis faházat építettek és mint kezdetleges kolostort lakták.
.
Konrád Rudolf 1994-ben készült helytörténeti kiadványa szerint az építkezésekhez szükséges sok millió téglát és tetőfedő cserepet helyben készítették. A hosszifenyői dombon a Nagy-péter gödör, a Vendel gödrök, a Cigány gödör, a Kámánugrás, a páskomi gödrök agyagából égették azokat.
Az építkezéshez szükséges területeket a hetési és sándorházi nemes falvak adták a rend birtokába. A helyi, a közeli és távolabbi települések által összeadott alamizsnák, a pénzben, vagy természetben adott szolgálatok adták az alapot. A templom alá kripta is épült. Ide temették 1811-ig az elhunyt szerzeteseket. Ezután a Kálvária domb lett a rendtársak végső nyughelye, míg a községi temetőben az 1930-as évek elején meg nem épült a rendház sírkertje.
Mintegy 20-25 évi munka után, 1734 került felszentelésre a templom Acsády Ignác veszprémi püspök által.
Bár a szerzetesek már 1700-tól vezették a keresztelések, házasságok, és temetések anyakönyvét, a plébánia hivatalos vezetését csak 1720-ban kapták meg. A következő helységek tartoztak hozzájuk: Hetés, Sándorháza, Szentandrás, Pölöske, Misefa, Rád, Szentmihály, valamint az ezekhez tartozó majorok. A rendház fenntartásához szükséges ellátást 1745-ben rögzítették először írásban, amit a későbbiekben többször is módosítottak. A plébánia kevés járandóságának rendezésére 1832-ben a veszprémi püspök kánoni látogatása alkalmával is sor került. A látogatási irat egyenként megszabta a községek tartozását a plébániával szemben, természetiekben és pénzben. A ferences rend kolduló jellegéből kifolyólag meghatározták a barátok „koldulási területét” is. Ezen időtől jegyzőkönyvezték a szerzetesek az itt történt csodás gyógyulásokat.
Szent Vitális vértanú testét, mint ereklyét 1857-ben kapták meg és helyezték el a templom Szent Anna oltárán.
A templomot sajnos nem kímélték a természeti katasztrófák sem. Az alig 50 éves épületet 1774-ben érte az első villámcsapás, amit orkán erejű szélvihar kísért. Az újjáépítés hat évig tartott.
1909 augusztus 5.-én a pozsonyi Káptalani gyűlésen a 74 éves Déry Egyed atyát, aki 22 évig volt a rendház "érdemes főnöke", felmentették, helyette Brucler Celesztin atyát nevezték ki.
A ferences rend 700 éves jubileumi ünnepségét 1909 október 3-4-5.-én tartotta meg a rendház.
1910 március 24.-én, nagycsütörtökre virradó éjjel, orkán erejű vihar tombolt a környéken, ami a zárda és a templom tetőzetében nagy kárt tett. Közben érkeztek az adományok a felújításra, amit április 22.én meg is kezdtek. A munkálatokat a Kálvária kápolnával együtt, 1910 december 8.-án fejezték be.
1912 április 2.-án ismét vihar rongálta meg az épületeket, 2200 új "zsindelyt" és tetőbádogot kellett vásárolni.
Szélsőséges tavasz okozott komoly gondot 1913 április 13-14.-én. Jelentő mennyiségű hó esett, majd megjött a vihar, amely megbontotta a zárda és a templom tetőzetét. A tornyokat újra festették.
A Kálvária kápolna körüli keresztút 1914 március 25.-ére készült el.
Az I. Világháború alatt az orgona sípokat (nemesfém tartalmuk miatt) leszerelték "össze tiporták", de elszállításukra már nem került sor, így azokat a háború után újra öntötték és üzembe helyezték.
A templom fényképe egy 1944 évi kiadványból |
1927-es év második felében restaurálták a templom és Kálvária kápolna külső részeit. Komoly átalakításokat, felújításokat végeztek a rendházban. Többek között vas csigalépcsőt építtettek a bejárat mellöl a kórusba, oratóriumot alakítottak ki az emeleten.
A rendházban 1931 július 20 és október 14.-e között vízvezeték rendszert építettek ki a már meglévő saját kút átalakításával. Ennek megfelelően átalakították a konyhát, fürdőket, illemhelyeket.
1938-ban földrengés rongálta meg a szentélyt a hajótól elválasztó diadalívet, amelyet a lebontás után a vármegye és a hívek adományaiból építettek újjá.
A templom fényképe egy 1944 évi kiadványból |
A szerzetesek 1944-ben óvóhelyet építettek a konyhakertben. A templom kisebbik harangját május 8.-án elvitték. Nyár végén 500 fős menekülő bácskai magyar érkezett a plébánia községeibe. Ősszel a német katonaság szállta meg a környező településeket, az iskolákat lefoglalták, a tanítás szünetelt. Hittan oktatást a templomokban tartották. Lovas kocsikat, lóval, szerszámmal, "fegyveres kényszerrel " vittel el a rendházból. Teljes kiürítést rendeltek el 1945 március 26.-án a nyilas hatóságok, amit a lakosság nem hajtott végre.
A rendházat és környékét 1945 tavaszán szállták meg a szovjet csapatok. A háború végére a kolostor önerőből történő ellátása kérdésessé vált.
Templom és a Kálvária története 1950-től
A templom történetének 1950 után utáni eseményei 1967-ig nehezen követhetők. Írásos anyag hiányában csak a szájhagyomány adhat eléggé bizonytalan útmutatást Mindenesetre az egyházakkal szembeni akkori „barátságtalan” politikai hangulat és a szűkös anyagi források, csak a legszükségesebb állagmegóvásokat tették lehetővé. A hitélet, a közösségi élet töretlen maradt,
A plébániához tartozó települések hívői 1967 őszén énekkart alakítottak. Nagyon sikeresek lehettek, mert még a szomszédos megyék egyházi rendezvényeire is meghívták őket. Az utódok részére feljegyezték az alapító tagok neveit.
Szoprán: Galambosi Márta, Galambosi Imréné, Borsos Istvánné, Bránát Rózsa, Tanai Lászlóné, Kövesi Lászlóné, Molnár Ferencné, Mészáros Gyuláné, Király Józsefné, Zalavári Ferencné, Herczeg Tiborné, Szabó Józsefné, Zsidi Imréné, Dénes Józsefné.
Alt: Dala Jánosné, Gyergyák Erzsébet, Hosszu Ilonka, Katona Jánosné, Molnár Margit, Márkus Rozália, Sándor Zsigmondné
Tenor: Éder József, Porpáczy Béla, Galambosi Imre kántor, Darázs József, Sándor Zsigmond, Horváth Rudolf, Zabb Géza, Gehér János
Basszus: Popáczy Lajos, Molnár Ferenc, Varga Lajos
A plébániához tartozó személyek havi fizetése 1968ban a következően alakult :
-plébános1.200.- Ft.
-káplán 350.-Ft. készpénz, + 800.- Ft. tartásdíj
-kántor 500.- Ft.
-sekrestyés 300.-Ft.
Ehhez még az államtól a plébános és a káplán 475-475.-Ft. illetményt kapott.
Az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőség 1969-ben teljes körű feltáró rekonstrukciót, tatarozást végzett a kegykápolnán.
Megkönnyítve a harangozó munkáját, 1969-ben villamosították a harangot. A szerelést a balatonkeresztúri templomban látottak alapján Zalavári Ferenc ezermester villany és vízvezeték szerelő végezte el, munkadíj nélkül. Ebben az évben épültek meg az OMF engedélyével a sándorházi lépcső melletti a garázsok .
A templomkertet 1970-ben Észak felé kibővítették, mintegy 2 ezer köbméter földet odaszállítva., majd több sorban fenyőfákkal körbeültették. A Rózsafüzér Társulat pénzmaradványából 10 darab pihenő padot is elhelyeztek a templom körül. Ősszel felújították a Kálvária kápolnát (HD 203 old.)
A História Domus 1971-ben került elő. Ez a könyv a rendház történelem könyve A rendház bezárása után 1950-ben adta át Károly Barnabás atya egy nemeshetési személynek megőrzésre. A több mint 3 kg súlyú méretes könyvet előtte a szerzetesek rejtegették évekig az akkori politikai rendőrség elöl.
1976-77-ben a búcsújárók részére illemhelyet alakítottak ki és vízcsapot vezettek ki a templomkertbe.
1979-ben elektromos fűtést szereltek a templom padjaiba.
1980-ban egy 420 kilogrammos harangot rendelt az egyházközség Gombos Lajos őrbottyáni harangöntő mestertől.
1981-82-ben sor kerül a templom kifestésére. Felújítják a harang villamosítását.
Aki hiteles történettel, esetleg fényképpel rendelkezik a templom és a kálvária történetéről, kérem jelezze!
.
Az oltárok és a szószék részletes leírását, az azok mellett látható fényképeket, a búcsúszentlászlói származású bencés szerzetes pap, Dr. Vass Alberik Sándor esperes fogalmazta meg 1962-63-ban. Ő 1932-1967 között a tihanyi apátság plébánosa volt. Az összeállított anyagot unokaöccse, a kiváló kézügyességgel megáldott, szintén helybeli ifj. Vass Pál írta le. Napjainkban is ezek a keretbe foglat, üveg alatt elhelyezett, kissé megfakult, fényképpel illusztrált leírások adnak útmutatást az érdeklődőknek.
A szentély főoltárán kívül a hajórészben nyolc kis-oltár van felállítva. A mellékoltárok a boltozatot tartó pillérek között helyezkednek el, mélység nélküli kápolnaként.
Nepomuki Szent János oltárát(katt ide) a gyónási titkot halálában is megőrző mártírról nevezték el. Fent a törökverő Kapisztrán Szent János festménye, jobbról Keresztelő Szent János, balról Szent János evangélista(az Ő emlékére történik a december 27-i étel és bor szentelés)szobrai díszelegnek. Ők négyen a hajdani rendház védőszentjei voltak.
A Szent Antal oltár(kép) nagy képén a Szűzanya nyújtja a kis Jézust a Szent felé, aki tanítói székét ajánlja fel Máriának. A kép mellett Szent Pál és Szent Ferenc szobrai állnak. Felső képen az "Angyali üdvözlet" látható, agilai Nagy Szent Terézia és Szent Ágota szobraival.
A Szent-család oltár(kép), az oltárleírás szerzője P. Vass Alberich szerint a templom legbarokkabb oltára. Középen a kis Jézust vezetik szülei, az arcokról boldogság sugárzik. Két oldalt az oszlopok között, Keresztelő Szent János szüleinek, Zakariásnak és Erzsébetnek a szobrai. Az oltár felső részen Szent Katalin és Szent Borbála szobrai. Az angyal alakok között jelen van Gábor főangyal is.
A Szeplőtelen fogantatás oltárképe(kép) a Jelenések Könyve 12/1 fejezet gondolatait fejezi ki. Az apostol látomásában egy áldott állapotban lévő asszonyt lát az égen , akit nagy fényözön vesz körül. A kép mellett Szűz Mária szüleinek, Szent Joakimnak és Szent Annának a szobrai. A felső képen Szent Ilona látható. A párkányon az Atya és Fiú Isten szobra. Az oltár csúcsán két angyal Mária nevének monogramját tartja.
Szent Ferenc oltárát(kép) Széchenyi György, a ferences "kordaviselők" rektora építette az 1720-s években. Művészien megalkotott oltárképén Szent Ferenc a barlangban térdelve imádkozik, előtte a Szentírás és koponya. A festmény mellett Szent István és Szent László királyok szobra. A párkányon Szent Bonaventura és Boldog Duns Scott János ferences hittudósok szobrai. Legfölül két imádkozó angyal között Mária neve.
Szent Anna tiszteletére emelt oltárképen(kép) a kis Máriát tanítják szülei. Felettük galamb jelképében a Szentlélek. Az oltár két oldalán Szent Dorottya és Szent Katalin szobrai. Az oltár feletti ablakban Szent Imre herceg szobra áll. Ezen az oltáron őrzik 1836-tól Szent Vitalis vértanú ereklyéjét(kép).
A rendház a templom Északi oldalához támaszkodva, mintegy „T” betű szárát képezve helyezkedik el. Valamivel később kezdték meg az építését mint a templomét, így az átadására is csak 1736-ban került sor. A ferences rend magyarországi megszüntetése után a kolostorba a Fővárosi Szociális Otthon költözött. A rendházból a parókia és sekrestyei rész a templomhoz lett csatolva.(kép)
A templom főbejáratával szemben kialakított parkban áll Szabolcs Péter Szent Flórián szobra(kép). Őt a tűzoltók védőszentjeként is tisztelik. Flórián napon alkalmanként itt is tartanak megemlékezést. A főbejárattól jobbra álló Szentháromság szobrot(kép) a Nemessándorházán lakó özv. Herczeg Imréné szül. Ábrahám Eleonóra állíttatta 1942-ben.
A templom főbejáratával szemben kialakított parkban áll Szabolcs Péter Szent Flórián szobra(kép). Őt a tűzoltók védőszentjeként is tisztelik. Flórián napon alkalmanként itt is tartanak megemlékezést. A főbejárattól jobbra álló Szentháromság szobrot(kép) a Nemessándorházán lakó özv. Herczeg Imréné szül. Ábrahám Eleonóra állíttatta 1942-ben.
A Kálvária dombot mint a vízi világból kiemelkedő földdarabot, régtől fogva temetkezési helynek használták a környék lakói. 1811-től a ferencesek is itt helyezték örök nyugalomba elhunyt testvéreiket, miután a templom alatti kriptát bezárták. A domb tetején álló impozáns kis kápolna barokk stílusban, 1750 körül épült, a templom és a kolostor építéséből megmaradt anyagokból. A legenda szerint a kápolna alatt kripta (nagy kőkoporsó) van, egy magas rangú személy földi maradványival. A domb aljában fakadó forráshoz a szájhagyomány több csodás gyógyulást is fűz. Szent László kútjának nevezik. A forrást 1852-ben körbefalazták, jelenlegi formáját a 2003-as felújításkor kapta meg.(kép) A dombtetőn álló kápolnát körülölelő 14 stációt 1914-ben építették meg.
Forrásmunkák:
*Protocolum(Historia Domus) A búcsúszentlászlói ferences rendház történés naplója
*dr. Vass Alberik Sándor: Az oltárleírások és a szószék leírásának szerzője
*Kostyál László: Szent László barokk búcsújáró temploma zalában
*Tomka Miklós-Révai Edit: Papok, férfi szerzetesek apácák.
*P.Rácz Piusz: A ferencesek történetéből(Ferences könyvek 2009)
*dr. Valter Ilona: A búcsúszentlászlói r.k. (volt ferences) templom helyreállítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése